Професійна освіта нині вимагає вдосконалення технології навчання та виховання, що базується на використанні обчислювальної техніки, спеціального програмного інформаційного та методичного забезпечення. Стрімкий розвиток сучасних інформаційних засобів безперечно впливає і на систему підготовки молодших спеціалістів. Так, за останній час все більше навчальних закладів в Україні запроваджує електронну інформаційну навчальну систему як складову нових освітніх інформаційних технологій у навчальному процесі.
Сьогодні інформаційні технології є тим підґрунтям, яке значною мірою обумовлює розвиток нових підходів до управлінської діяльності. Завдяки інформатизації освіти, використанню сучасних програмних продуктів, інформаційно-аналітичних систем процес прийняття управлінських рішень прискорюється, вивільняється час на вирішення інших завдань. Застосування інформаційних технологій на заняттях при підготовці майбутніх фахівців сприяє підвищенню рівня пізнавальної самостійності, високому ступеню наочності й неперервному самоконтролю, засвоєнню знань та умінь, формуванню необхідних професійних компетенцій. Сучасні педагогічні програмні засоби дають можливість втілювати в практику індивідуалізацію професійного навчання. Використання на заняттях з «Санітарно- технічного обладнання та газопостачання будинків» мультимедіа сприяє підвищенню якості професійної підготовки за рахунок поєднання всіх можливих впливів на студентів одночасно графіки, тексту, звуку і зображення.
Інформатизація освіти – упорядкована сукупність взаємопов’язаних організаційно-правових, соціально-економічних, навчально-методичних, науково-технічних, виробничих і управлінських процесів, спрямованих на задоволення інформаційних, обчислювальних і телекомунікаційних потреб, що пов’язані з можливостями методів і засобів інформаційних та комунікаційних технологій (ІКТ) учасників навчально-виховного процесу, а також тих, хто цим процесом управляє та його забезпечує [1, с.360].
Від уміння використовувати нові підходи, що враховують динаміку змін у життєдіяльності освітніх систем, вчасно знаходити і оперативно використовувати інформацію, залежить успішність, імідж, бренд та рейтингова позиція будь-якого професійно-технічного навчального закладу.
Слід зазначити, що переважна більшість педагогічних працівників Технічного коледжу НУВГП сьогодні активно оволодівають освітніми технологіями, чимало часу проводять в мережі Інтернет, де можна ознайомитися з досягненнями колег; результативністю проведених ними заходів; розшукати освітні ноу-хау; здійснити віртуальні екскурсії по інших навчальних закладах; проаналізувати ефективність створених існуючих депозитаріїв та електронних бібліотек; оцінити дієвість власних форумів, відомостей про майбутню професію, підприємства-замовники кадрів та можливості побудови кар’єри і навчальних ресурсів (словники професійних термінів, практикуми, лекції, тести, методичні поради); знайти сучасне технологічне обладнання та нових соціальних партнерів.
Навчальний процес у нашому закладі відбувається на основі постійної активної взаємодії студентів і викладачів. Використовуючи інтерактивне навчання як інноваційну технологію, пам'ятаємо, що це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де студент і викладач є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання. Використання таких нових методик, технологій підвищує якість навчального процесу взагалі, активізує пізнавальну діяльність студентів.
Педагогічні працівники нашої циклової комісії Технічного коледжу НУВГП акцентують увагу на самостійній роботі студентів. Цей процес у коледжі контролюється і проходить у співпраці викладача і студента. У цьому напрямі студенти – перші помічники викладача у розробці методичного забезпечення. Саме у самостійній практичній роботі виявляється творчість особистості. Студенти об’єднуються у групи під керівництвом викладачів, які ставлять проблему і спрямовують діяльність на її вирішення. Це і є головна функція викладача – керувати навчальним процесом. Виконуючи завдання, студенти оволодівають уміннями працювати з документами, періодичною літературою, науковими виданнями, комп'ютерною технікою (особливо з Інтернетом). В результаті відбувається не тільки якісне засвоєння матеріалу, а й розвивається творчість студента.
Водночас у процесі практичної роботи студента і викладача зникає авторитарна система стосунків, навчання стає демократичним, гуманним та ефективним. Освіта має запобігати конфліктам, утверджувати толерантні відносини у суспільстві.
Вибуховий розвиток Інтернету стимулює розвиток нових освітніх технологій, і це вже факт безперечний. Головне завдання при цьому – сформувати у викладача Інтернет-орієнтований спосіб мислення, навчити використовувати інформацію для самоосвіти, вирішення реальних колежанських проблем і завдань. Щоб вирішувати такі завдання, необхідно визначити для себе, як можна використовувати Інтернет в освітніх цілях: для організації теоретичного та практичного навчання, для підвищення мотивації студентів до навчання, професійного розвитку викладачів.
Насамперед визначимо користь використання ресурсів Інтернет в коледжі:
• доступ до всіх ресурсів (як до інструменту для створення уроків).
• доступ до дослідження ресурсів (для досягнення освітніх цілей).
• регулярний характер сприяння навчанню.
• вдосконалення спілкування та інтелектуального обміну.
• забезпечення існуючим світовим досвідом.
• Інтернет як захоплююче, цікаве навчання (ігровий елемент).
Значення освітніх Інтернет-ресурсів – це необмежений доступ до професійної інформації, використання планів уроків, online курсів, Web-сайтів, співпраця з іншими викладачами професійно-технічних навчальних закладів, обмін інформацією з колегами інших країн, об'єднання професійних ресурсів для вирішення спільних завдань.
Сучасний Інтернет пропонує багато ресурсів для використання в освітніх цілях: це уроки теоретичного і практичного навчання в режимі on-line, ресурси для викладачів, ресурси для студентів, проекти on-line, Web-quests, навчальна та самостійна робота студентів з осмислення і засвоєння нового матеріалу.
Немає потреби переконувати в тому, що така інформаційна база має бути використана професійно і раціонально. Це вимагає, насамперед, усвідомлення самими викладачами значущості такого потенціалу і активне використання Інтернет-ресурсів педагогічної діяльності для досягнення яскравіших, більш вагомих результатів навчання студентів. Щоб досягти ефективності, викладач має дотримуватись певних вимог:
- Підібрати відповідний матеріал для самостійної роботи, адже не всі студенти здатні самостійно опрацювати і засвоїти теми без пояснень викладача.
- Ставити перед студентами чіткі та однозначні завдання, які можуть полягати як у знаходженні певної інформації, так і в її опрацюванні певним чином.
- В процесі виконання складних завдань в студентів можуть виникнути труднощі з опрацюванням матеріалу. Завдання має виконуватись поетапно і супроводжуватись поточною перевіркою.
- Робота студентів з Інтернетом поєднуватись з традиційними методами навчання.
Викладачі використовують інформаційне поле Інтернету в своїй роботі, яке дає можливість оновлення традиційних планів уроків матеріалами з Інтернету, вивчення досвіду і адаптації наявних в мережі планів Інтернет-уроків, методичних посібників і розробок інших викладачів для власного використання.
Інтегровані уроки, авторські розробки, інноваційні ідеї лише виграють у наповненні і наберуть силу і швидкість для досягнення кінцевої мети.
Щоб вирішити ці завдання, необхідно формувати перелік ресурсів за сферою професійних інтересів, які покликані стати точкою відліку в освоєнні Інтернет-ресурсів. Цей перелік має складатися безпосередньо як самим студентом, так і надаватися викладачем (як перелік найбільш бажаних місць перебування). Такими ресурсами слід вважати, пошукові машини, пошукові каталоги, в яких інформація представлена у вигляді посилань на сайти, організованих за принципом ієрархічності і предметно-орієнтованих напрямів.
Проте наявність Інтернет-підключення у коледжі не гарантує його ефективне використання в навчальному процесі. Як правило, сьогодні працює в Інтернеті досить обмежена кількість студентів, які добре володіють новими технологіями. Отже, щоб досягти ефективного поєднання власних педагогічних знахідок і освітніх Інтернет-ресурсів, необхідна велика і цілеспрямована підготовка.
Навчальні відеофільми, комп'ютерні програми, презентації створені під керівництвом викладачів, відкривають нові шляхи до спостереження й узагальнення фактів, активізації пізнавальної діяльності студентів, переборення формалізму в спілкуванні. Тому метою впровадження навчальних відеофільмів і комп'ютерних програмі презентацій є:
- підвищення рівня свідомого засвоєння навчального матеріалу;
- формування в студентів стійкої мотивації до навчання;
- варіативність структури навчання;
- стимулювання ініціативи й творчості студентів;
- створення умов, що сприяють формуванню соціально-інтегрованої особистості студента;
- забезпечення цілісного, повного уявлення студентів про певний об'єкт або процес;
- можливість наочно розкрити навчальну тему, зосередити увагу на певних об'єктах, явищах, з'ясувати їх суттєві особливості;
- сприяння досягненню більш лаконічного вигляду навчального матеріалу, що підвищує продуктивність праці викладачів, студентів.
За останні два роки педагогічними членами циклової комісії напряму «Будівництво » створено електронну базу даних різнорівневих тестів для контролю знань студентів із спецдисциплін, базу методичних розробок інноваційних уроків із спецпредметів у коледжі.
ЛІТЕРАТУРА
- Національна доктрина розвитку освіти України в XXI столітті // Педагогічна газета. – 2001. – Липень. – с. 4.
- Гуревич Р.С., Академія М.Ю. Інформаційно – телекомунікаційні технології в навчальному процесі та наукових дослідженнях: Навч. пос. – Київ – Вінниця: ТОВ «Планер», 2005. – 36 с.Галушко В.П. Деловые игры. – К.: Урожай, 1999. – с. 8.
- Підласий І.П. Як підготувати ефективний урок / Книга для вчителя. – К.: Радянська школа, 1999. – с. 13.
- Стрельніков В.Ю. Педагогічні основи забезпечення особистісного і професійного розвитку студентів засобами інноваційних технологій навчання. – Книга 2. – Полтава, 2002. – с. 145, 91.
- Кремень В.Г. неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи: Монографія /за ред. І.А.Зязюна – К.: Віпол, 2000. – 613 с.
|